maandag 9 juni 2014

Dark green candles

Een van mijn collega's heeft als hobby bijen houden, een echte imker met wel dertien of veertien bijenvolken. Nu zat hij pas te vertellen over zijn kasten, dat hij weer ging omwassen en dat hij vroeger zelf kaarsen van die was maakte. Op kinderfeestjes liet hij zijn kinderen dat ook vaak doen samen met hun vriendjes en vriendinnetjes. Tegenwoordig deed hij dat niet meer, zijn kinderen zijn nu al volwassen en vaak ruilt hij de was in voor wasplaaten met voorgedrukte raten voor zijn bijen. Toen hij hoorde dat ik zo nu en dan (zie hier en hier) ook kaarsen maak van resten oude was en nieuwe parafine, bood hij aan om wat bijenwas voor mij mee te nemen evenals een smeltbeker gemaakt door zijn broer. Nou, dat aanbod nam ik graag van hem aan.



One of my colleagues has a lovely hobby, he's keeping bees, a beekeeper with thirteen or fourteen hives. When he heard that I occasionally make candles with residues of old candles and new paraffin (like here and here), he offered to take as a melting cup made by his brother. Along with some bee wax for me. Well, I gladly accepted the offer from him.


Dit weekend was het zover. Ik besloot kaarsen te gaan dompelen met de spullen die hij me had gegeven. Toen de was gesmolten was rook de gehele garage naar bijenwas, het rook echt heerlijk. ♥

This weekend I decided to go dipping candles with the stuff that he had given me. When the wax was melted, the whole garage smelled to bee wax, it smelled really delicious. ♥


Uiteindelijk maakte ik vier dompelkaarsen. Ze waren iets hobbelig qua vorm omdat de was niet de ideale temperatuur had, in het begin iets te warm en daarna was de was iets te koud. Maar dat mocht de pret niet drukken, ik was toch blij met mijn creaties.



Eventually I made four dipped candles. They were a little lumpy in shape because the wax had not had the ideal temperature in the beginning a little too hot and then was was slightly too cold. But that could not spoil the fun, I was still happy with my creations.


Daarna heb ik ze op een metalen plateau vastgesmolten, zodat ze niet om zouden vallen. Hierna volgde een strooptochtje door de tuin, van de salie, citroen-tijm, hedera en majoraan een aantal takjes afgeknipt en daarvan een mooi stukje gemaakt met de kaarsen. Het ruikt heerlijk, bijenwas en de combinatie van de afgeknipte planten... Heerlijk genieten op het bankje in de tuin met een kopje koffie. ♥




Then I melted them at a metal platform, so they would not fall. This was followed by a tour through the garden to snip of some twigs of sage, lemon thyme, marjoram and some ivy. Together they formed a nice piece with the candles. It smells delicious, bee wax and the twings ... Such a joy sitting at the bench in the garden with a cup of coffee. ♥


Verder genoot ik ook van het plukken van de verse en prachtig rode aardbeien in onze tuin... Dit is al de tweede keer dat ik een bordje vol aardbeien kon plukken. ♥




I also enjoyed picking the fresh and beautiful red strawberries in our garden... This is the second time that I could pick a plate of strawberries this year. ♥


En van de week kwam mijn schoonvader ook al langs met heerlijke kersen van hun kersenboom. Ze hebben een enorme kersenboom in de tuin, en daar komen echt heerlijke kersen af. Heerlijk al dat verse zomerfruit!♥



And this week, my father in law even came along with delicious cherries from their cherry tree. They have a huge cherry tree in the garden, and there are comming really delicious cherries off. Delicious all that fresh summer fruit! ♥


* Helaas bleek dat ik de kaarsen te dik heb gemaakt, of een te dunne lont heb gebruikt, de kaarsen doven nu telkens na een aantal minuten omdat ze in de was verzuipen. *




* By use it seems I made the candles to thick, or I used a too small fuse. The flames stop burning because there seems to be too much wax. *

Geen opmerkingen:

Een reactie posten